The National Academies Press: Home The National Academies: Home
Read more than 3,700 books online FREE! More than 1900 PDFs now available for sale
HOME ABOUT NAP CONTACT NAP HELP NEW RELEASES ORDERING INFO Questions? Call 888-624-8373 cart icon Items in cart [0]
Browse by topic
View special offersEmail this pageSign up for email updates

PAPERBACK + PDF
your price: $44.50
add to cart

PAPERBACK
list:$37.95
Web:$34.16
add to cart

HARDBACK
list:$59.95
Web:$53.96
add to cart

PDF BOOK
your price: $29.50
add to cart

PDF CHAPTERS
your price: $2.50
select

Rights & Permissions

topleft topright

Dietary Reference Intakes for Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride (1997)
Institute of Medicine (IOM)

Page
283
bottomleft bottomright

The following HTML text is provided to enhance online readability. Many aspects of typography translate only awkwardly to HTML. Please use the page image as the authoritative form to ensure accuracy.


DRI DIETARY REFERENCE INTAKES FOR Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride

(1990). Johnson et al. (1980) conducted a double-blind clinical trial of men (all over 65 years) and women (all over 60 years) treated with 50 µg (2,000 IU)/day of vitamin D for approximately 6 months. Assuming a normally distributed population, these data as presented would appear to suggest that the risk of hypercalcemia in a population exposed to intakes of 50 µg (2,000 IU)/day ranges from 5/1,000 to less than 1/10,000. In addition, Honkanen et al. (1990) reported that 45 µg (1,800 IU)/day of supplementary vitamin D administered to Finnish women aged 65 to 72 years for 3 months produced no ill effects.

UL for Adults

> 18 years

50 µg (2,000 IU)/day

Infants: Ages 0 through 12 Months

Data Selection. Data from several studies in infants (Fomon et al., 1966; Jeans and Stearns, 1938; Stearns, 1968) were judged appropriate for use in deriving a UL for infants up to 1 year of age since the data document the duration and magnitude of intake, and as an aggregate, they define a dose-response relationship. Available data from animal studies were judged inappropriate due to their greater uncertainty.

Identification of a NOAEL (or LOAEL) and Critical Endpoint. Jeans and Stearns (1938) found retarded linear growth in 35 infants up to 1 year of age who received 45 to 112.5 µg (1,800 to 4,500 IU)/day of vitamin D as supplements (without regard to sunlight exposure, which was potentially considerable during the summer months) when compared with infants receiving supplemental doses of 8.5 µg (340 IU)/day or less for a minimum of 6 months. At 45 weeks of age, infants were found to have a linear growth rate 7 cm lower than the controls.

Fomon et al. (1966), in a similar study, explored the effects on linear growth in infants (n = 13) ingesting 34.5 to 54.3 µg (1,380 to 2,170 IU)/day of dietary vitamin D (mean = 44.4 µg or 1,775 IU/day) from fortified evaporated milk formulas as the only source of vitamin D compared with infants who were receiving 8.8 to 13.8 µg (350 to 550 IU)/day (n = 11) from another batch of formula. No effect was found in infants who were enrolled in the study during the first 9 days after birth up to 6 months of age. Given the small sample size used in this study, it was deemed appropriate to deviate from the model for the development of ULs (see Chapter 3 which

Page
283
[ Top of Page ] [ Home ] [ Contact Us ] [ Help ] [ The National Academies Home ]